Winkelleegstand 2014 historisch hoog – en blijft toenemen


Afbeelding artikel 11 mei 2015 overbewinkeling

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In de afgelopen acht jaar is het aantal leegstaande vierkante winkelmeters fors gestegen. De grootste stijging van leegstaande vierkante meters winkel was nog nooit zo groot als in 2014. Afgelopen jaar steeg de leegstand van 6.9% naar maar liefst 7.5%. Het consumentengedrag is drastisch veranderd. Mensen shoppen tegenwoordig meer online en bestaande Retail concepten zijn niet met de tijd meegegaan.

Uit recente uitkomsten van onderzoeksbureau Locatus komt naar voren dat leegstaande winkelpanden zorgen voor een domino effect. Leegstaande winkelpanden ogen namelijk niet erg aantrekkelijk. Wanneer er enkele winkelpanden leegstaan in een straat draaien consumenten om. Dit zorgt er voor dat het probleem alleen maar erger wordt. Met name de historische centra in kleine gemeenten hebben het op dit moment erg lastig.

Volgens het onderzoek van Locatus  wordt het tegengaan van leegstand in winkelgebieden steeds meer gezien als kerntaak door provincies en gemeenten. In maart heeft Minister Kamp van Economische Zaken een retailagenda gepubliceerd. In deze agenda staan de afspraken beschreven tussen drie partijen: vijftig Nederlandse gemeenten, winkeliers en vastgoedeigenaren. Hieruit blijkt dat de ernst van de winkelleegstand binnen alle lagen van de overheid is doorgedrongen.