Webwinkels verdrijven fysieke winkels uit Nederlandse winkelstraten


Afbeelding artikel 24 augustus 2015 overbewinkeling

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het aantal fysiek winkels in Nederland zal dit jaar voor het eerst kleiner zijn dan het aantal online winkels. Vooral grote webwinkels nemen de markt over. Webwinkels als Bol.com, Thuisbezorgd en Booking.com nemen het stokje over van de fysieke winkels. Op dit moment zijn er 95 duizend webwinkels actief tegenover 100 duizend fysieke winkels.

Elektronica, boeken en schoenen worden door consumenten steeds vaker via een webshop aangeschaft. Door de opkomst van de webwinkels wordt de leegloop van de winkelstraten in Nederland pijnlijk duidelijk. In de afgelopen twee jaar is het aantal webwinkels bijna verdubbeld. Terwijl in 2014 de winkelleegstand naar een record hoogte is gestegen. Er is dan ook een duidelijk causaal verband tussen de afnemende behoefte aan fysieke winkelruimte en de groei van online webwinkels.

Net zoals bij fysieke winkels slikken ook de ‘grote jongens’ de online markt op. Waarbij retail parken en outlet centers fysieke winkels in binnensteden verdrijven zorgen de grote online webwinkels er voor dat de kleinere webwinkels geen voet aan de online grond krijgen.