Verlies van miljoenen winkelmeters reden: senioren winkelen steeds meer online


Afbeelding artikel 13 augustus 2015 overbewinkeling

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het grootste aantal leegstaande winkelmeters is te vinden in krimpgebieden. De leegstand is extra groot in de gebieden waar naast krimp ook vergrijzing speelt. Naar mate consumenten ouder worden zijn ze steeds minder bereid of in staat om een grote afstand af te leggen naar de winkel. Dit blijkt uit onderzoek van WPM Research.

Daarbij zijn de ouderen van tegenwoordig bekend met digitale communicatiemiddelen. Dit verlaagt de drempel om bijvoorbeeld boodschappen online te bestellen. Uit recent onderzoek blijkt dat 42 procent van de 65- plussers regelmatig online winkelt. Aangezien de vergrijzing in Nederland alleen maar verder toe zal nemen, zal het percentage ouderen die online winkelen verder stijgen.

Een belangrijk onderdeel voor ouderen om online te winkelen is dat ouderen meer gericht zijn op kwaliteit, service en gemak. Deze behoeften kunnen allemaal vervuld worden wanneer er online wordt gewinkeld. De komende jaren zullen ouderen steeds minder te vinden zijn in fysieke winkels met als gevolg dat de vraag naar fysieke winkelmeters afneemt.

Uit het onderzoek blijkt dat ouderen met name behoefte hebben aan vers speciaalzaken. Ouderen vinden kwaliteit en service belangrijk bij het doen van hun aankopen. Vers speciaalzaken sluiten hier goed bij aan en zijn veelal gelegen in de directe omgeving waar ouderen wonen. Hier liggen dus nog volop kansen voor de retail in Nederland!