Stoppen provincies de kaalslag door outlets


De krachttermen over de staat van de retailmarkt vliegen je om de oren. ‘Alarmfase 1 in de winkelstraat’; ‘Ondergang ketens slaan gaten in winkelstraten’; en in de Telegraaf dit weekend, naar aanleiding van alle outletplannen: ‘Bouwen voor leegstand’ en ‘Keihard koersen op kaalslag’. De afgelopen weken is het debat te weinig gegaan over de voortgaande overbewinkeling waardoor V&D, Macintosh en vele anderen in de problemen zijn gekomen. De retailmarkt wordt momenteel gekenmerkt door dit mechanisme: komt er iets bij, dan zal er elders iets verdwijnen.

Detailhandel Nederland ziet momenteel 1,2 miljoen m2 aan nieuwe retailplannen. Zeker in de periferie gaat men nog ouderwets los alsof er nooit een crisis is geweest. Duidelijk is dat er op de retailmarkt gebouwd wordt voor leegstand. Meest illustratief zijn alle outletplannen in den lande buiten de binnensteden. Vaak wordt er gezegd dat er nog ruimte zou zijn voor outlet erbij à 20.000 m2. Momenteel zweven al zes keer zoveel plannen boven de markt. De meeste Nederlandse binnensteden staan er nog relatief goed voor en maatschappelijk en politiek willen we dat zo houden. We willen dit niet alleen omdat een stad of dorp zonder hart doodbloedt, maar ook omdat binnensteden een van de grote lokale werkgevers zijn. [lees verder…]

Bron: BinnenlandsBestuur (auteur: Cees-Jan Pen, lector Fontys Hogeschool)